10 Mart 2023 Cuma

Çoklu Ortam Tasarımları 1. Ünite Yansıtma

Çoklu Ortam öğrenme kuramı, insanların metin, grafik, ses ve video gibi multimedya materyallerinden nasıl öğrendiklerini açıklayan bilişsel bir teoridir. Kuram ilk olarak 1990'larda bir psikolog ve eğitim araştırmacısı olan Richard Mayer tarafından önerilmiştir.

Kuram, insanların bilgiyi işlemek için iki ayrı kanalı olduğu fikrine dayanmaktadır: görsel/resimsel kanal ve işitsel/sözlü kanal. Teoriye göre, insanlar en iyi bilgiyi yalnızca biri veya diğeri yerine her iki kanal kullanılarak sunulduğunda öğrenirler.

Çoklu Ortam Tasarım kuramının ilkeleri, etkili çoklu ortam öğrenme materyalleri oluşturmak için bir dizi yönerge ve tavsiyedir. Kuram, bilgi yalnızca biri veya diğeri yerine hem görsel hem de işitsel kanallar kullanılarak sunulduğunda insanların daha iyi öğrendiği fikrine dayanmaktadır. İlkeler şunları içerir:

  •      Multimedya İlkesi: İnsanlar sözcüklerden ve resimlerden, yalnızca sözcüklerden daha iyi öğrenirler. Bu nedenle, metin, grafik, ses ve videoyu birleştiren çoklu ortam sunumları, yalnızca metin veya yalnızca sesli sunumlardan daha etkilidir.
  •      Modalite İlkesi: İnsanlar grafiklerden ve anlatımdan, grafiklerden ve ekrandaki metinden daha iyi öğrenirler. Bu nedenle, görsel materyali açıklamak için anlatımı kullanan multimedya sunumları, ekran metni kullananlardan daha etkilidir.
  •      Fazlalık İlkesi: İnsanlar, konu dışı materyaller ortadan kaldırıldığında daha iyi öğrenirler. Bu nedenle, çoklu ortam sunumları, bilişsel aşırı yüklenmeye yol açabileceğinden, aynı bilgileri hem görsel hem de işitsel kanallarda sunmaktan kaçınmalıdır.
  •      Tutarlılık İlkesi: Bilgi mantıklı ve düzenli bir şekilde sunulduğunda insanlar daha iyi öğrenirler. Bu nedenle, multimedya sunumları iyi yapılandırılmalı ve bilgileri açık ve sıralı bir şekilde sunmalıdır.
  •      İşaretleme İlkesi: İnsanlar, önemli bilgiler vurgulandığında daha iyi öğrenirler. Bu nedenle multimedya sunumları, önemli bilgilere dikkat çekmek için başlıklar, renkler ve oklar gibi ipuçları kullanmalıdır.
  •      Kişiselleştirme İlkesi: Multimedya içeriği resmi bir tarzda değil, sohbet tarzında sunulduğunda insanlar daha iyi öğrenirler. Bu nedenle, multimedya sunumları bir konuşma tonu kullanmalı ve öğrenciye doğrudan hitap etmelidir.
  •      Eğitim Öncesi Prensibi: İnsanlar bir multimedya sunumuna başlamadan önce temel kavramlara aşina olduklarında daha iyi öğrenirler. Bu nedenle multimedya sunumları, temel kavramları ve kelimeleri tanıtan bir ön eğitim modülü içermelidir.

Kuram ayrıca konu dışı bilişsel yükü azaltmanın (öğrenmeyle doğrudan ilgili olmayan bilgiyi işlemek için gereken zihinsel çaba) ve ilgili bilişsel yükü artırmanın (öğrenmeyle doğrudan ilgili bilgiyi işlemek için gereken zihinsel çaba) önemini vurgular.

Genel olarak, çoklu ortam öğrenme kuramı, öğrencilerin ilgisini çeken ve bilginin akılda tutulmasını destekleyen etkili çoklu ortam öğrenme materyalleri tasarlamak için bir çerçeve sağlar. Eğitim, öğretim tasarımı ve multimedya tasarımı alanlarında yaygın olarak uygulanmaktadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Çoklu Ortamla Zenginleştirilmiş İngilizce Ders Planı

Ders: İngilizce Sınıf: B Level Ünite: 13. Unit Business Life  Ders süresi: 3 saat. Temel Kavramlar:  Amaçları söylerken Gerund-Infinitive ku...